Společnost Škoda Auto DigiLab a Pražská energetika ve spolupráci s logistickým startupem DoDo spustily pilotní fázi nového projektu mobilních nabíjecích stanic pro elektromobily E-Mona. Projekt má za cíl usnadnit řidičům přechod k elektromobilitě. Zpočátku se firma zaměří na firemní vozové parky a carsharingové společnosti, které ve svých flotilách mají elektromobily. V budoucnu se ale počítá i s rozšířením na soukromé uživatele elektromobilů.
Aktuálně jezdí podle odhadu společnosti Škoda Auto DigiLab jen v Praze až 1000 elektromobilů. S uvedením prvních elektrických modelů Škoda na trh v roce 2019 lze očekávat výrazný nárůst jejich počtu. Dostatek dostupných nabíjecích stanic je pro majitele elektromobilů klíčová věc a ač se situace rychle zlepšuje, nabíjecí infrastruktura je zatím spíše ve fázi budování. Mobilní nabíjecí stanice jsou praktickým řešením situace, kdy se akumulátory v elektromobilu vybijí a majitel nemá ve svém okolí možnost zajistit dobití. Výše zmíněné společnosti se proto rozhodly tomuto tématu věnovat a k přepravě nabíjecí stanice využít startup DoDo, který je technologickým lídrem a inovátorem v oblasti městské logistiky.
Výhodou je úspora místa
Mobilní nabíjecí stanice je kompaktní zařízení připojené za elektrokolo. Díky tomu se na základě požadavku klienta dobíječka rychle a ekologicky dostane na požadované místo. Proškolený kurýr DoDo dobíječku přistaví k autu, kabel zapojí do elektromobilu a postará se i o jeho zabezpečení. Zásuvku díky speciálním západkám nemůže vytáhnout z nabíjecí jednotky nikdo cizí. Jelikož je mobilní nabíjecí stanice přivezena na kole, velkou výhodou tohoto řešení je kromě ekologie také úspora místa – elektromobil lze dobít prakticky kdekoli. Ve srovnání s umístěním dobíjecího zdroje například do dodávky nebo na nákladní auto zde není potřeba prakticky žádný prostor ani druhé parkovací místo.
Službu ocení správci vozových parků
Službu využijí správci vozových parků firem, pro které může být využití mobilního zdroje výhodnější než svážení vozů ke stacionárním nabíjecím stanicím. Mobilní nabíjecí stanici pak řidič ocení i v případě nouze, když zjistí, že mu kapacita nestačí pro dojezd k nejbližší stanici. Mobilní dobití je o mnoho výhodnější než transport vozu. Do budoucna se počítá s rozšířením nabídky na soukromé zákazníky, kteří budou moci její výhody využít například ve volném čase.
O nabíjecím zařízení
Nabíjecí zařízení má kapacitu 16,8 kWh a lze jím elektromobil z 80 % dobít za 4 hodiny. Zdroj obsahuje dvanáct bateriových článků GreenPack, každý o kapacitě 1,4 kWh. Články lze po vybití vyjmout a samostatně nabíjet. Pokud tedy na základnu přijede vybitá stanice, stačí články bleskově vyměnit za nabité a mobilní stanice se může okamžitě vrátit do provozu. Služba je spouštěna ve spolupráci s energetickou společností PRE. Mobilní nabíjecí stanice navazuje na projekt DoDo Car, se kterým logistický startup přišel letos v dubnu. Služba DoDo Car má za cíl ušetřit lidem čas strávený v servisu, myčce nebo na STK. DoDo autokurýři se o vůz kompletně postarají od jeho vyzvednutí přes požadovanou péči až po dovezení zpět.