Rafinérská a petrochemická skupina Orlen Unipetrol uskutečnila ve spolupráci s městy Most a Litvínov pilotní provoz vodíkového autobusu, který vyvinula slovenská společnost Mobility & Innovation Production. Letní testování proběhlo v pořádku, po zimních testech se Dopravní podnik rozhodne, zda autobus zařadí na stálo do svého vozového parku.
Vodíkový autobus byl zařazen do provozu na vybraných linkách ve městech Most a Litvínov od čtvrtka 29. června do neděle 9. července. „S výsledky letního testování vodíkového autobusu za vysokých teplot v městském prostředí i kopcovitém terénu jsme spokojeni. Provoz byl bezproblémový, průměrná spotřeba autobusu dosáhla 3,37 kg vodíku na 100 kilometrů. Pozitivní ohlasy jsme získali také od cestujících. Autobus je tichý a bezemisní. Navzdory vyšší náročnosti letních testů, plánujeme zimní provozní testy na lednové a únorové měsíce. Po jejich dokončení vydáme doporučení ohledně možného zařazení těchto autobusů do našeho vozového parku,“ přiblížil Daniel Dunovský, ředitel Dopravního podniku měst Mostu a Litvínova.
Vodík jako nástroj k dekarbonizaci
Díky červencovému testování se města Most a Litvínov stala jedněmi z prvních měst v České republice, kde byl nasazen vodíkový autobus do běžného provozu na pravidelných linkách. „Vodík vnímáme jako jeden ze zásadních nástrojů pro splnění dekarbonizačních cílů. Orlen Unipetrol nám zprovozněním vodíkové stanice otevřel ideální příležitost pro rozšiřování čisté, bezemisní mobility v našem regionu. Půjde-li vše podle předpokladů, vodíkové autobusy by mohly na Mostecku jezdit již během roku 2024,“ řekl Marek Hrvol, primátor statutárního města Most.
„Také pro naše město je to vítaná příležitost jak se reálně posunout vpřed na cestě za rozvojem nízkoemisní a bezemisní mobility ve veřejné dopravě,“ doplnila Kamila Bláhová, starostka města Litvínov, a dodala: „Testování vodíkového autobusu je rozděleno do dvou fází. Po nynějším, letním, testování, zrealizujeme zkušební provoz také v zimních měsících.“
Vodíková technologie bude hrát důležitou roli v energetickém mixu
Na testovacím provozu vodíkového autobusu spolupracují obě města se skupinou Orlen Unipetrol, která tento vodíkový autobus pro tento pilotní projekt zprostředkovala a finančně podpořila. „Zodpovědně se podílíme na rozvoji nové technologie, která bude brzy hrát důležitou roli v energetickém mixu pro plnění cílů čisté mobility a dekarbonizace, které jsou součástí bezemisního rozvoje Evropské unie i České republiky,“ vysvětlil Tomáš Herink, člen představenstva společnosti Orlen Unipetrol, a dodal: „Vodíková technologie je ideálním doplněním bateriové elektromobility pro rozvoj nízko emisní a bezemisní osobní, hromadné i nákladní dopravy jak na silnici, tak na železnici.“
Vodíkový autobus má dojezd až 450 km
Nízkopodlažní elektrický autobus s vodíkovými palivovými články vyvinula slovenská společnost Mobility & Innovation Production. Má celkovou délku 7 982 mm, šířku 2 550 mm a výšku 2 940 mm. Jeho maximální kapacita je až 68 cestujících, z toho 20 míst je k sezení. Plně klimatizovaný autobus ujede na vodík až 350 km a dalších 100 km na baterii. O pohon autobusu se stará elektromotor Siemens Elfa s celkovým výkonem 125 kW a točivým momentem 1 019 Nm. Elektromotor je napájen dvojicí akumulátorů s celkovou kapacitou 70 kWh. Celková kapacita čtyř vodíkových nádrží je 10,5 kg a jejich doplnění trvá 10 minut.