Rozvoj nových prodejních kanálů je strategií, do které se Billa letos pořádně opřela. Spustila e-shop, představila nový moderní formát městského kamenného obchodu a v rychlém sledu otevřela ještě obchodní koncept Viva Billa ve spolupráci se sítí čerpacích stanic OMV.
Cíle společnosti Billa ČR jsou podle jejího šéfa, Liama Caseyho, poměrně předvídatelné. Rakouský řetězec si chce ukousnut trochu víc z tržního koláče v poměrně saturovaném retailovém prostředí. Dosáhnout toho chce nejen rozšiřováním prodejních kanálů, ale také atraktivními koncepty, ve kterých zákazníci jednoduše budou mít chuť nakupovat. I proto, že v něm najdou převahu české produkce a velmi variabilní nabídku privátních značek, od těch základních až po prémiové. „Aktuálně má Billa dva tisíce produktů pod privátními značkami a do roku 2025 očekáváme, že privátní značky budou tvořit čtvrtinu nabídky,“ uvádí Liam Casey.
Od roku 2014 je zákazníkům k dispozici na stanicích společnosti Shell v České republice koncept Billa stop & shop, aktuálně jich je přes sedmdesát. Spolupráce s rakouským Shellem ale podle slov Liama Caseyho není překážkou pro otevírání dalších partnerství, jako je tomu právě se značkou OMV.
Viva Billa je také na Slovensku
Podobnou spolupráci si obě společnosti otestovaly už na slovenském trhu, a jak říká Daniel Vasilache, generální ředitel společnosti OMV Česká republika, úspěch od sousedů by rádi obě společnosti zopakovaly v tuzemsku. „Koncept je v obou zemích založený především na čerstvosti. A naším společným cílem je nabídnout zákazníkům na cestách pečlivě vybraný sortiment potravin, který jim ušetří čas. Na rozdíl od slovenského trhu ten český zaujme na první pohled chladicím ostrůvkem,“ přibližuje mírné odlišnosti Daniel Vasilache.
Koncept si firma vyzkouší na městských i mimoměstských čerpačkách. Po úspěšném otevření první stanice v Praze na Strakonické ulici se již podařilo otevřít v pořadí druhou Viva Billa prodejnu v pražské ulici Argentinská. Každá stanice nabídne trochu jinou skladbu zboží, která se bude průběžně měnit a doplňovat podle analýzy prodejnosti a chutě lokálních zákazníků.
Otázka pro Radovana Šestáka: Které kategorie hrají v konceptu Viva Billa na čerpacích stanicích OMV klíčovou roli?
„Je to čerstvý a ultra čerstvý sortiment, jako například mléčné výrobky, uzeniny, delikatesy, které zákazníci najdou v chlazeném ostrůvku, jenž je inovativní dominantou prodejny. Inovace ale proběhly také v úseku pečiva, kde dominuje rozpékaná nabídka. V inovacích budeme pokračovat i na přání zákazníků. Už jsme tu například měli požadavek na rozpékaný chléb, takže to určitě otestujeme. Pečivo patří ke klíčovému zboží, proto jsme na čerpací stanici posílili technologické zázemí a jsou tu k dispozici dvě nové pece, aby bylo čerstvého pečiva během celého dne dostatek. Silnou kategorií jsou samozřejmě také nealkoholické nápoje, které najdou zákazníci hned na několika místech prodejny.“
Přehlednost a pestrý výběr Viva Billa
Celkově nabízí minimarket Viva Billa na 1 100 položek, 80 % zboží je třikrát týdně zaváženo z centrálního skladu společnosti Billa v Modleticích. Čerstvé i ultra čerstvé kategorie zahrnují ovoce, zeleninu, sýry, uzeniny, hotová chlazená jídla nebo pečivo. Nechybí ale také klasický koloniální sortiment a drogerie. Pracovat se tu bude i se sezónností, v grilovací sezoně to bude například nabídka čerstvého chlazeného masa a uzenin na gril.
Pro celkový layout minimarketu a také uspořádání jednotlivých skupin se v Bille inspirovali úspěšnými realizacemi podobných konceptů na západních trzích. Ostrůvek s chlazeným zbožím je dominantou prodejny, na který navazuje zóna pro posezení nejen u kávy. „Chlazené výrobky jsou díky chladícímu ostrůvku na jednom místě a zákazník tak pohodlně nakoupí,“ říká Radovan Šesták, vedoucí velkoobchodu společnosti Billa ČR, který je zodpovědný za spolupráci řetězce s čerpacími stanicemi.
Kromě čerstvého a ultračerstvého sortimentu je novinkou rozšířený sortiment mraženého zboží , kde zákazníci najdou například rychlá hotová jídla. „Vycházíme vstříc všem, kteří si na čerpací stanici nakoupí do kanceláře, na cesty i domů. Proto jsou tu kromě hotových chlazených jídel i ta mražená,“ vysvětluje Radovan Šesták. A zákazníci v mrazicí skříni najdou i rodinná balení zmrzliny.
O gastro nabídku se dál stará OMV
Zatímco o rozpékané pečivo a prakticky celý sortiment v shopu se stará Billa, gastro nabídka dál zůstává pod taktovkou OMV. Billa dodává téměř všechen sortiment, který je na shopu a vše, co je za pokladní zónou, je v režii společnosti OMV. Každá společnost se tak soustředí a specializuje na to, v čem vyniká. OMV v gastro nabídce a Billa v nabídce čerstvého sortimentu. V gastro nabídce, která je mezi zákazníky oblíbená a vyhledávaná, se obměňuje nabídka každý druhý měsíc a ke klasice v podobě hotdogů, obložených baget či sladkého občerstvení vždy přibyde nějaká novinka. Aktuální podzimní nabídka například zahrnuje dva nové sendviče, kde je v hlavní roli chléb Pita. Sendvič Pita Schnitzel vznikl před pár lety v OMV Rumunsko a jeho úspěch jej předurčil k tomu, aby ho nabídli i ostatní země. Česká republika jej na trh uvedla jako první ze zemí v nezměněné rumunské podobě. Druhá novinka, Pita Chicken s grilovaným kuřecím masem, vznikla jako výsledek společné práce partnerů z čerpacích stanic OMV z celé ČR při příležitosti pravidelného setkání PartnersFora. Právě partneři tento sendvič vyhodnotili jako nejlepší.
Na prodejní ploše ale zákazníci najdou také privátní značku společnosti OMV Viva Café. „Patří sem například oblíbené vitaminové vody a ledová káva nebo produkty z kategorie péče o vůz,“ říká Michal Janda, convenience retail a marketing manager společnosti OMV Česká republika. Samostatnou kategorií je samozřejmě káva. Ačkoli se ještě na prodejní ploše nachází automat na kávové nápoje, využívá jej už jen minimum zákazníků, protože jak Michal Janda potvrzuje, zákazníci už léta preferují čerstvou zrnkovou kávu ve fairtrade kvalitě.
Viva Billa na OMV bude vidět v outdooru i on-line
Společně si obě firmy pro zákazníky přichystaly komunikační kampaň, která osloví outdoroovou reklamou především v lokalitách, kde se prodejny Viva Billa nachází. Nebudou chybět ani stále dobře fungující letáky a posílí je také aktivity v on-line prostoru. V místě prodeje pak zákazníky zaujmou především dva LCD displeje, na kterých běží aktuální promo nabídka. A také velkorysý prostor pro odpočinek, kde si zákazníci mohou v klidu vypít kávu, občerstvit se a v klidu promyslet nákup. „Chystáme se na promo aktivity v rámci sortimentu a samozřejmě je propojíme s naší věrnostní aplikací My Station,“ představuje plán komunikace Michal Janda. Na zákaznickou kartu společnosti Billa tu zatím zákazníci za nákup body nezískají. „Do budoucna to ale vyloučené není,“ uzavírá téma Michal Janda.