Konsolidace trhu pokračuje, energetická transformace běží, nabídka alternativních paliv roste a v nepalivovém segmentu mohou zákazníci těžit z rozšiřující se nabídky privátních značek i nápaditého gastronomického sortimentu.
Závěrem loňského roku zamíchala kartami na tuzemském trhu s čerpacími stanicemi akvizice české sítě RobinOil státní společností Čepro. Podle Jana Duspěvy, generálního ředitele Čepra, byl tento nákup strategickým krokem, jak zvyšovat přidanou hodnotu sítě EuroOil, jejíž výnosy za posledních let vzrostly čtyřikrát a v síti se prodalo třikrát více litrů paliv.
„Nákup RobinOil znamená pro Čepro přímý ekonomický efekt i tržní podíl, který má specifickou hodnotu,“ zdůvodňuje transakci Jan Duspěva. Vzhledem k tomu, že je ale státní podnik Čepro ve svých plánech skoupý na slovo, na první pohled se zdá, že si s nově získanými desítkami čerpacích stanic RobinOil zatím neví rady. Konečně ještě v roce 2019 hledalo pro síť EuroOil strategického partnera, z plánů ale nakonec sešlo a Čepro si EuroOil nechalo. Jan Duspěva na tiskové konferenci naznačil i možnost spojit obě sítě pod úplně novou značku. Koupí RobinOil každopádně Čepro získalo dalších 75 čerpacích stanic. Celkově tak má ve svém portfoliu 285 pump, čímž se stal státní podnik v počtu stanic třetím největším hráčem tuzemského trhu (po skupině Orlen Unipetrol a MOL Česká republika).
Místo „benzinek“ jsou „orlenky“
Rafinérská a petrochemická skupina Orlen Unipetrol loni dokončila unifikaci celé sítě a místo tradičních „benzinek“ teď v Čechách zákazníci jezdí na „orlenky“. Více než 80 % maloobchodní sítě, která byla dříve Benzina, bylo na konci roku unifikováno jako Orlen. Skupina dál investuje do modernizace a rozvoje sítě s 436 čerpacími stanicemi, v 347 z nich provozuje úspěšný gastro koncept Stop Cafe. V tuzemsku je Orlen Unipetrol jedničkou s tržním podílem zhruba 27,5 % na celkovém objemu prodaných paliv. Firma také investuje do vodíkových technologií i bateriové elektromobility. Na konci loňského roku provozovala už 276 elektro dobíjecích bodů na 67 čerpacích stanicích.
Konec ruské ropy se blíží
Součástí loňských investic skupiny Orlen Unipetrol byly i přípravy na přechod na zpracování neruských ropných směsí. Podle Tomasze Wiatraka, bývalého generálního ředitele skupiny Orlen Unipetrol (13. 4. byl ze své funkce odvolán a trh teď živě spekuluje, proč) v uplynulém roce litvínovská rafinérie otestovala různé druhy alternativních ropných směsí a identifikovala, které zařízení a procesy je třeba rekonfigurovat pro zachování bezpečné a efektivní výroby. Od začátku dubna běží v rafinérii v Litvínově plánovaná odstávka, během dvouměsíční provozní přestávky se provádí pravidelná údržba i modernizace technologií.
Firma tak bude připravena na přelom letošního a příštího roku, kdy by měl být dokončen proces navýšení kapacity ropovodu TAL a Česko by se tak mělo od ruské ropy jednou provždy odstřihnout. Intenzivně na tom pracuje státní společnost Mero, která letos dokončila modernizaci ropovodu IKL, jímž do Česka teče ropa z německého Ingolstadtu. Firma zároveň pokračuje v přípravách rozšíření ropovodu TAL v Itálii, na který IKL navazuje. Projekt za přibližně 1,6 miliardy korun má od příštího roku zajistit zvýšení kapacity pro Česko o čtyři miliony tun ropy ročně. Do země tak bude možné ropovodem dopravit až osm milionů tun ropy za rok, což pohodlně pokryje tuzemskou spotřebu.
Nabídka privátních značek je pestřejší
Fenomén privátních značek na čerpacích stanicích pokračuje dalším rozvojem. Ze studie NIQ Private Labels Report 2023 vyplývá, že meziročně, porovnáváme tedy rok 2023 a 2022, narostla hodnota jejich prodejů na čerpacích stanicích o 27 %. V objemu prodaného zboží u privátek byl pokles necelé dvě procenta, ale v kusech se prodalo o více než 17 % více.
Pomáhá tomu určitě i stále pestřejší nabídka. Patří sem nejčastěji nealkoholické nápoje, jako jsou minerální či stolní vody, případně s funkční složkou v podobě vitaminových vod. Nealko sortiment v privátním hávu doplňují ovocné, zeleninové či ovocno-zeleninové šťávy a smothie, s různými funkčními přísadami, třeba v podobě chia semínek. V klasickém sortimentu nechybí energetické drinky, které patří na čerpacích stanicích stále k nejprodávanějším položkám. Následují kávy a ledové kávy, ale i balené porcované čaje, které jsou alternativou v kávových koutcích pro ty zákazníky, kteří kávě neholdují. Dalšími oblíbenými položkami, vhodnými pro privátní značky, je celá řada slaných i sladkých snacků a cukrovinek, tedy od balených croissantů, proteinových či kolagenových tyčinek až po pražené a různě ochucené oříšky. A novinky v sortimentu privátek stále přibývají, ať už jde o značku Viva (OMV Česká republika), Shell Café, Fresh Corner nebo Stop Cafe. „Privátních značek máme desítky, aktuálně je pod vlastní značkou Stop Cafe 59 aktivních položek,“ potvrzuje Lada Gadas, tisková mluvčí společnosti Orlen Unipetrol RPA.
Nové koncepty i noví partneři pro gastro rozvoj
Ačkoli se stále pumpaři shodují na tom, že v objemu vede hlavně klasická kuchyně a hot dog je jednoduše neporazitelný král, čerpací stanice stále rozšiřují nabídku o netradiční varianty. Zvlášť na městských, ale i na některých dálničních provozovnách si zákazník žádá trochu odlišnou nabídku. Na zdravou vlnu a oblibu tzv. poke misek navázal aktuální nabídkou Shell, který ji spojil s vegetariánskou notou. Zákazníci teď mohou kromě hotdogové klasiky zvolit třeba Poke misku s quinoou, falafelem s červenou řepou a humusem, doplněnou cherry rajčaty, špenátem a francouzským dresinkem. Na své si přijdou i milovníci sladkého. Ti mohou ochutnat například Overnight Oats, tedy ovesné vločky namočené v jogurtu a jablečné šťávě se směsí rozinek, ořechů a arašídů. Další zdravá sladká „tečka“ nabízí třeba mangové smoothie s kokosovým jogurtem, čerstvými borůvkami a kokosovými vločkami.
Společnost OMV Česká republika v rámci svého gastro konceptu Viva také významně posiluje. Dlouholetý šéf marketingu Michal Janda se od března plně věnuje jen rozvoji konceptu Viva. V jeho rámci se v poslední době rozjela zajímavá spolupráce například s lokálním konceptem Dorohlíku, který ve fastfoodové podobě nabízí originální občerstvení české kuchyně. Za konceptem rozpečeného rohlíku s čerstvě uvařenou náplní typicky českého jídla stojí Lukáš Nádvorník a díky úzké spolupráci se sítí OMV už si zákazníci mohou dopřát toto občerstvení na třech čerpačkách v Praze a jedné v Brně.
Už loni na podzim také firma představila spolupráci s řetězcem Billa a na čerpací stanici nedaleko Velké Chuchle otevřela koncept pro rychlé nákupy Viva Billa. Velmi rychle se koncept rozšířil na další dvě pražské čerpací stanice a letos v dubnu zamířil mimo Prahu, konkrétně do Karlových Varů. Podle Daniela Vasilache, generálního ředitele společnosti OMV, zákazníci oceňují rozmanitost sortimentu, který mohou nakoupit během několika minut. Andreas Jüterbock, provozní ředitel společnosti Billa Česká republika, uvádí, že se na čerpacích stanicích osvědčila sázka na nabídku čerstvého sortimentu a základních trvanlivých potravin a nechybí ani výrobky oblíbených privátních značek retailera.
Alternativy dál rostou
Od ledna letošního roku se řidiči na čerpacích stanicích běžně setkávají s nabídkou paliva s vyšším obsahem biosložky, tedy s E10. Cílem je snížení emisí a zvýšení využití obnovitelných zdrojů. Zvyšování obsahu biosložky už zavedly či zavádějí i další evropské státy. A ačkoli je kompatibilita starších vozidel s E10 otázkou, která zákazníky poněkud pálí, zkušenosti z mnoha evropských zemí, kde podle společnosti Shell prodej paliva E10 tvoří až polovinu celkového prodeje benzinu, ukazují, že většina benzinových vozidel vyrobených po roce 2002 je bez problémů kompatibilní a většina moderních benzinových vozidel byla dokonce pro toto palivo optimalizována.
Ke snižování emisí přistupují společnosti rovněž nabídkou dalších alternativ, například HVO, tedy hydrogenovaného rostlinného oleje. Palivo se vyrábí rafinací z odpadního oleje a do budoucna může nahradit část spotřeby fosilní nafty. V některých parametrech je prý dokonce lepší než klasická nafta. První samoobslužnou stanici s nabídkou paliva HVO100 nabídla už na konci listopadu loňského roku v Lukách nad Jihlavou čerpací stanice Dovatrans.
V březnu otevřela novou samoobslužnou čerpací stanici s HVO100 společnost Eurowag, podle které zájem o toto palivo stále roste. „Čím dál více dopravců i jejich zákazníků hledá cesty, jak snižovat emise z komerční silniční dopravy. HVO100 je okamžité a vysoce efektivní řešení. Jde o palivo provozně plně srovnatelné s fosilní naftou, díky unikátnímu chemickému procesu, jenž ji výrazně odlišuje od tradiční bionafty. Věříme, že si po překonání počátečních zavádějících stereotypů rychle najde cestu k dekarbonizaci provozu mnoha dopravních firem,“ řekl při slavnostním otevření Martin Vohánka, zakladatel a CEO společnosti Eurowag.
Na začátku dubna se s ohledem na plnění ekologických cílů do otázky HVO vložil také státní podnik Čepro, který nabízí palivo s obchodním označením HVO XTL svým velkoobchodním zákazníkům. „Používání HVO XTL je praktické řešení pro vozové parky a průmyslová zařízení, které umožňuje plynulý přechod na udržitelnější zdroj energie,“ popisuje Martin Vojtíšek, obchodní ředitel Čepra. A dodává, že firma tak rozšiřuje stávající nabídku obdobných produktů, naftu s 15 % HVO a naftu se sníženou emisní stopou.
V tuzemsku přibývají i další alternativy. V dubnu otevřela společnost Shell Czech Republic svou první LNG čerpací stanici v ČR v Dobšicích, na důležité dopravní tepně, která spojuje Česko a Polsko. „Jsem přesvědčený, že dekarbonizovat nákladní dopravu dokážeme díky správnému palivovému mixu,“ uvádí Daniel Vagasky, předseda představenstva společnosti Shell Czech Republic. LNG v tom bude podle něho hrát důležitou roli. S palivovou kartou Shell LNG mají dopravci možnosti tankovat LNG už na více než 150 čerpacích stanicích napříč Evropou.
Klimatické plány běží pomaleji
V posledních letech panuje shoda na tom, že pokud se chtějí společnosti založené na ryze fosilních zdrojích do budoucna udržet, musí jednoznačně sáhnout po zelené cestě. A to se děje, ačkoli transformace probíhá možná pomaleji, než by si trh i samotné společnosti přály.
Letos v březnu například skupina MOL aktualizovala svou dlouhodobou strategii Shape Tomorrow, které se věnuje od roku 2016. Aktualizovaná strategie obsahuje velký důraz na zajištění bezpečnosti dodávek energie a klade také větší důraz na obnovitelná paliva, zelený vodík nebo biometan. Kromě konvenční těžby, kde chce subjekt v příštích pěti letech udržovat těžbu na průměrné denní úrovni nejméně 90 tisíc barelů ropného ekvivalentu, chce posílit projekty zaměřené na uhlíkovou neutralitu, ať už jde o pilotní projekt těžby lithia nebo na budování skladovacích kapacit v oblasti zachycování a ukládání uhlíku.
Skupina Shell letos ohlásila zmírnění svého klimatického cíle, čímž k odmítavé reakci vyprovokovala především zástupce ekologických organizací. Firma na webu uvedla, že snížila klíčový cíl pro uhlíkovou náročnost svých produktů a odůvodnila očekávání silné poptávky po plynu a nejistotu v oblasti energetické transformace. Nyní plánuje snížit „čistou uhlíkovou náročnost (poměr emisí k objemu) prodávaných energetických produktů o patnáct až dvacet procent do roku 2030 ve srovnání s rokem 2016“. Dříve firma počítala se snížením o dvacet procent. Změnu zdůvodňuje nižším růstem prodeje elektřiny, než se očekávalo. Skupina tvrdí, že se nyní chce zaměřit na hodnotu, nikoliv na objem výroby elektřiny. Podle agentury Reuters se hlavní ropné společnosti dostaly pod zvýšený tlak investorů, aby se zaměřily na nejziskovější činnosti, vzhledem k tomu, že v posledních letech vykazovaly vysoké zisky, zatímco výnosy z obnovitelných zdrojů energie prudce klesly. I vlády mnoha zemí po celém světě podle Reuters zpomalují zavádění klimatických plánů, čímž reagují na rostoucí náklady na energii a obavy o její dodávky.
O čem rozhodnou evropské volby
V červnu letošního roku proběhnou volby do Evropského parlamentu (EP) a očekává se, že jeho nové složení bude výrazně více pragmatické a méně „zelené“. Evropské normy počítají s tím, že od roku 2035 bude v členských zemích EU zakázán prodej nových automobilů se spalovacím motorem na naftu nebo benzin. Země, které jsou zaměřené na automobilový průmysl, a Česko mezi ně patří, by velmi stály o to, aby byl zákaz zrušen či posunut. Nové a více pragmatické složení EP slibuje šanci na to, že se pro tento plán najde dost spojenců.
Budoucnost ale rozhodně spočívá v co nejširší nabídce různorodých pohonných hmot. Cestu, jak dát spalovacím motorům další šanci a využít tak stávajícího vozového parku i obslužné infrastruktury, představují zejména syntetická paliva. Věří jim například europoslanec a místopředseda ODS Alexandr Vondra, který opakovaně uvedl, že bude v novém europarlamentu hledat cestu, jak prodej aut se spalovacími motory po roce 2035, i díky syntetickým palivům, zachovat. Aby ale byla syntetická paliva na trhu konkurenceschopná, je třeba přijít na to, jak je vyrábět za rozumnou cenu. Ačkoli komerční výroba syntetických paliv už ve světě běží, jeho cena vysoce převyšuje ceny stávajících fosilních paliv. Podle Aliance pro syntetická paliva (e-Fuell Alliance) by ale měla během následujících let jejich cena postupně klesat. Je to cesta, jak prodloužit životnost milionů automobilů na evropských silnicích.
Článek najdete také ve Speciálu Čerpačka Jaro 2024.