V Česku v loňském roce dál rostly prodeje většiny kategorií fairtradového zboží, dařilo se banánům, květinám i kakau. Výjimkou je fairtradová káva, jejíž prodeje v loňském roce poprvé meziročně klesly o devět procent. Přesto je právě káva vlajkovou lodí fairtrade, na tuzemské spotřebě se podílí čtyřmi procenty a svou roli v tom hrají také čerpací stanice.
6 487 tun představuje na 927 milionů šálků kávy, tedy množství, které by naplnilo 22 olympijských plaveckých bazénů. „Pokud by se veškerá fairtradová káva spotřebovaná za posledních 20 let v Česku naložila na vlak, musel by mít 130 vagónů,“ říká Lubomír Kadaně, ředitel Fairtrade Česko a Slovensko.
Na rozvoj komunit mířilo 43 milionů korun
Fairtradový příplatek za zboží prodané v ČR, tedy peníze navíc, které pěstitelé vynakládají na rozvoj komunit a zlepšení efektivity pěstování, v loňském roce nicméně opět stoupl a činil téměř 43 milionů korun. Největší, téměř šedesátiprocentní podíl na tom mají prodeje fairtradového kakaa, kterého se v ČR prodalo 4 306 tun.
Podíl fairtradové kávy na celkové spotřebě jsou čtyři procenta
Fairtradové kávy, která je vlajkovou lodí Fairtrade, se loni na našem trhu prodalo 1 268 tun, tedy o devět procent méně než v roce 2022. Jde o hmotnost nepražených zrn, která odpovídá zhruba 1014 tunám pražené zrnkové kávy. Z tohoto množství fairtradové kávy by se dalo připravit více než 145 milionů šálků espressa. To pro lepší představu znamená, že každý obyvatel ČR včetně nemluvňat vypil v roce 2023 téměř 14 a půl šálků fairtradové kávy (v roce 2022 to bylo 16 šálků kávy). Vztaženo k celkové spotřebě kávy v ČR, kterou udává Český statistický úřad (2,6 kg na osobu a rok), činí podíl fairtradové kávy 4,06 % (v roce 2022 to bylo zhruba 4,48 %).
Faitrade kávu přibližují zákazníkům i čerpací stanice
Mezi největší prodejce fairtradové kávy v ČR patří Tchibo Praha nebo Orlen Unipetrol v rámci svých provozoven Stop Cafe na čerpacích stanicích Orlen. Těch je podle Lady Gadas, tiskové mluvčí společnosti, už více než 350. Fairtradová káva je namíchaná podle tajného receptu v Belgii a firma ji do nabídky zařadila nejen pro její chuť, ale také proto, že chce být součástí etického odměňování všech, kdo se na pěstování a zpracování kávy podílejí.
„V loňském roce naše samoobslužné kávomaty vydaly více než 13,5 milionů kávy,“ říká Lada Gadas a dodává, že firma každoročně eviduje u kávy a kávových specialit nárůst zhruba o čtyři procenta. Dlouhodobě nejoblíbenější je káva s mlékem, následuje Café Latte a Cappucino. „Pro přípravu kávy jsme zvolili kávomaty značky Franke, které zaručují špičkovou přípravu káv a kávových specialit. Životnost kávomatů je ovlivněna nejen počtem vydaných káv, ale i péčí o ně. Proto pravidelně školíme obsluhu o základní péči a obsluhu kávomatů, a dodavatel nám zajišťuje pravidelný servis,“ dodává tisková mluvčí.
V minulých letech společnost testovala i bistra Stop Cafe mimo čerpací stanice, kde se nabízela fairtradová káva, po několika letech je ale uzavřela, protože nesplnily očekávání firmy. Podle Lady Gadas seš ale Orlen myšlenky na rozšíření samostatných bister nevzdává a do budoucna otevření zvažuje.
Mezi další prodejce patří Lidl ČR, který nabízí fairtradovou kávu Lidl2go v rámci nápojových automatů ve svých provozovnách, OMV ČR v rámci konceptu Viva cafe. Fairtradovou kávu však nabízí i řada kaváren a lokálních pražíren, například Fair & Bio pražírna, síť kaváren mamacoffee a řada dalších.
Fairtradové zboží kupují zákazníci už 20 let
Letos slaví Fairtrade Česko a Slovensko 20 let působení v ČR a za tu dobu se v mnohém změnil. „Původně jsme začínali v malých speciálních fair trade obchodech. Významný nárůst v prodejích přišel s poptávkou zákazníků a po vstupu fairtradového zboží do prodejů v řetězcích. Myšlenka hnutí, tedy spravedlivější odměna a důstojnější životní podmínky pro pěstitele, se ale nemění. A díky rostoucí popularitě a prodejům fairtradového zboží ji čím dál silněji podporují také Češi a Češky,” dodává Lubomír Kadaně.