V obchodech na čerpacích stanicích obsahuje kategorie nealkoholických nápojů dlouhou řadu různých produktů. Nemalou část stále tvoří energetické drinky. Ty přitom kupují nejen řidiči, ale i posádka. Zákazníci zde hledají především zboží okamžité spotřeby, nejen pro zahnání žízně, ale také vhodné na cestu, čemuž je nutné přizpůsobit sortiment.
Poptávka po nealkoholických nápojích na čerpacích stanicích je obecně stabilní. „V posledním roce se nejvíce dařilo energetickým nápojům, které jsou oblíbené především u mladších generací. Klíčovou sezonou pro tento segment je letní období. Obecně se dá říci, že jakmile stoupne venkovní teplota nad 30 stupňů Celsia, strmě stoupá prodejní křivka s preferencí vod a větších balení,“ vyzdvihuje Martin Pavlíček, tiskový mluvčí společnosti MOL Česká republika.
Zájem o vitaminové a funkční vody
Poptávka v rámci kategorie energetických nápojů v obchodech na benzinkách v posledních letech tedy utěšeně roste. „Velkou roli hraje sezonnost, protože v letních měsících, kdy spotřebitelé více cestují, je zájem přirozeně vyšší,“ hodnotí Olina Vlčková, trade marketing manažerka společnosti Hell Energy Drinks Czech. Rovněž na čerpacích stanicích sítě Orlen v posledním roce zaznamenali růst nealko nápojů, konkrétně o sedm procentních bodů. „Potvrzujeme, že nejrychleji rostoucím segmentem jsou energetické nápoje, které meziročně rostou o 20 procentních bodů. Za nimi následují neochucené minerální vody s osmnáctiprocentním nárůstem, které jsou zároveň největší kategorií,“ deklaruje Lada Gadas, tisková mluvčí společnosti Orlen Unipetrol RPA.
Neustále také roste poptávka po takzvaných vitaminových, respektive funkčních vodách. Ty čerpačky Orlen nabízejí od roku 2018, kdy začaly se dvěma příchutěmi, a nyní jich je více než deset. V posledních letech jsou stále oblíbenější i tonikové nápoje s 10% růstem, shodně meziročně rostou i prodeje funkčních vod. „Jedničkou jsou však energy drinky, které nabízíme v různých příchutích. Poslední novinku představují příchutě červené ovoce, broskev a mango,“ popisuje Lada Gadas. Neustále se zvyšují prodeje i jejich Verva energy drinku magnesium, který je obohacen hořčíkem a vitaminem B6. Kategorie energetických nápojů dominuje v prodejích, a to včetně značky Verva. Ta má v současné době 25% podíl na prodejích dané kategorie a konkuruje zavedeným značkám.
Pětinu energy drinků konzumují řidiči
Data společnosti NaDa Research o nákupním a mediálním chování Čechů z jara 2023 ukázala, že pravidelnými nebo příležitostnými konzumenty energetických nápojů je 31 % respondentů z internetové populace starší 15 let, což v přepočtu představuje 2,2 milionu zákazníků. Konzumentů sportovních, iontových a funkčních nápojů alespoň jednou měsíčně je 1,2 milionu, což znamená necelých 17 % české internetové populace nezahrnující mládež do 15 let. Je však třeba zdůraznit, že energetické nápoje nejsou sportovní nápoje. Ty patří do zcela jiné kategorie. Energetický nápoj je ten, který obsahuje více než 150 mg kofeinu na 1 litr.
„Mohlo by se zdát, že energetické a sportovní nápoje slouží především ke stimulaci sportovních výkonů. Ve skutečnosti čeští zákazníci uvádějí, že nejčastěji si tyto produkty kupují za účelem doplnění energie v práci nebo ve škole,“ říká Martin Chalupník, head of operations společnosti NaDa Research. Vyjádřilo se tak 47 % těch, kteří je konzumují alespoň jednou měsíčně. 41 % si je pořizuje kvůli chuti, zatímco doplnění energie při sportu očekává od těchto nápojů až třetí nejsilnější skupina konzumentů (33 %). Dalších 20 % ovšem uvedlo obdobný účel regenerace po sportu. Více než pětinu konzumentů tvoří řidiči; 21,5 % zákazníků si nápoje kupuje pro oživení smyslů při řízení. Nejméně početnou skupinou zákazníků jsou účastníci různých party a jiných společenských událostí.
Sezonnost je od května do srpna
Podle Svazu výrobců nealkoholických nápojů (SVNN) směřují výrobci energetických nápojů své marketingové aktivity na dospělou populaci, tedy starší 18 let. Společnost Hell Energy Drinks Czech v komunikaci obecně cílí na konzumenty, kteří vyhledávají energy drinky coby životabudiče při fyzické či psychické únavě, jako jsou například řidiči nebo sportovci. „Naše energetické nápoje jsou obohaceny o řadu vitaminů a minerálů, a samozřejmě jsou všechny bez aspartamu,“ zdůrazňuje Olina Vlčková.
I pitíčka Capri-Sun zaznamenávají rostoucí trend prodejů. „Daří se nám udržovat významný tržní podíl a rozšiřovat nabídku na trhu. Každý rok se snažíme přicházet s novinkami a hlavně neustále hledáme nové tržní příležitosti. Sezonnost mají od května do srpna,“ informuje Ondřej Janů, projektový a produktový manažer pro retail společnosti Vitar. Zbylé měsíce prodávají v průměru o 30 % méně než v těch silných. To znamená, že v obchodní a marketingové podpoře se zaměřují spíše na nejsilnější periody.
Společnost Mattoni 1873 je výhradním distributorem dvou nápojů z licenčního portfolia PepsiCo. V první řadě jde o Gatorade, jednu z nejprodávanějších značek sportovních nápojů na světě zaměřenou na sportovce, kteří potřebují dodat energii pro podání těch nejlepších výkonů. Druhou značkou je energetický nápoj Rockstar určený zejména pro generaci Z, která si umí užít dobrou hudbu a hry. „Hlavními složkami našich energetických nápojů jsou kofein, taurin, ginseng a B vitaminy. Zákazníkům zvyšují energii, zlepšují koncentraci a podporují regeneraci po fyzické námaze,“ specifikuje brand manažerka Barbora Fotrová. Dodává, že spotřebitele vedou k umírněné konzumaci energetických nápojů (doporučenou denní dávku uvádí na plechovce).
Věrnostní aplikace zpřístupní zvýhodněné nabídky
Prodej občerstvení je pro čerpačky Orlen nejrychleji rostoucím segmentem, jehož objem prodeje za posledních osm let vzrostl o více než 300 %. Dlouhodobá strategie zahrnuje rozšiřování a obměňování sortimentu pod privátní značkou Stop Cafe a budování zákaznické důvěry.
V průběhu roku připravují různé krátkodobé promoční aktivity, které mají za cíl zvýšení prodeje. Aktuálně se zákazníci mohou setkat například s nabídkou oblíbené kávy (70/210 ml) a balené vody za zvýhodněnou cenu. Věrnostní aplikaci Orlen, kde zákazníci získávají výhody za nákupy, využívá přes půl milionu registrovaných zákazníků. Nasbírané body mohou vyměnit za zvýhodněné nabídky nebo produkty zdarma nejen v rychlém občerstvení.
Prodeje podporuje kvalitní vystavení
Společnost MOL Česká republika nabízí zákazníkům široký výběr nealkoholických nápojů včetně privátní značky, tedy konkrétně energetické nápoje Jim. Další novinky v privátní značce chystají i pro tento rok. „Počítáme s tím, a průzkumy nám v tom dávají za pravdu, že poptávka po nealko nápojích do budoucna poroste. A to nejen u nás v Česku. Právě proto jsme pro letošek spustili nealko řadu předem připravených drinků značky Le Coq. Bude se jednat o příchutě Le Coq Mojito, Blue Lagoon a Margarita,“ konkretizuje Martin Lošťák, CEO společnosti Spirit goods.
Jak se shodují výrobci a provozovatelé čerpaček, prodej energetických a dalších nápojů podporuje zejména kvalitní vystavení v rámci místa prodeje a správně nastavená a komunikovaná cena. „Svou úlohu z dlouhodobého hlediska hraje i loajalita zákazníka ke značce, jejíž budování se rozhodně vyplácí podporovat,“ specifikuje Olina Vlčková.
Chladná zóna jako samozřejmost
Čerpací stanice jsou obecně více impulzním nákupním místem a tomu odpovídá i sortimentní nabídka, která se větší měrou zaměřuje na menší balení nápojů, tedy vhodnější varianty pro cestování. „Český zákazník má ve srovnání s jinými zeměmi v Evropě svou zálibu v nákupu v promočních akcích, tedy i v našem případě zákazníkům nabízíme každý měsíc jiné produkty za zvýhodněné ceny, včetně ještě dalšího cenového zvýhodnění přes naši aplikaci MOL Move,“ prozrazuje Martin Pavlíček.
Nejoblíbenějšími druhy značky Capri-Sun se postupně staly dragon, multivitamin a pomeranč. „V letošním roce na trh uvádíme novinku Capri-Sun Fairy drink, který doplní naše portfolio 200ml pitíček o šestý druh,“ avizuje Ondřej Janů. Na trhu se postupně začne objevovat od května.
Trh čerpacích stanic je specifický díky cílové skupině, která zde nakupuje, a tou jsou hlavně řidiči. Ti volí pokrmy a nápoje, které je na cestách povzbudí, a ještě jsou v praktickém balení. „To znamená, že plechovka o objemu 250 ml, do kterých plníme naše energy drinky, ledovou kávu a slazené perlivé nápoje, je ideální volbou. Tyto produkty se samozřejmě nejlépe prodávají chlazené, takže v rámci podpory prodeje je vždy dobré se zaměřit na chladnou zónu,“ míní Olina Vlčková. Co se týče energy drinků společnosti Hell Energy Drinks Czech, stále nejoblíbenější je Hell Classic s typickou tutti frutti příchutí, který je rovněž jejich vlajkovou lodí. V létě ho dotahují varianty s příchutěmi jako apple, watermelon nebo black cherry. V kategorii ledových káv Hell Ice Coffe jsou dlouhodobě nejprodávanějšími latte, cappucino a double espresso. „Navíc mohu prozradit, že právě připravujeme několik nových příchutí pro letní a podzimní sezonu,“ uvádí Olina Vlčková.
Zásoby by neměly zůstat nevyužity
Obecně jsou prodeje nápojů na čerpacích stanicích ovlivněny sezonou, počasím a chutí zákazníků cestovat, a tím pádem se zastavit na čerpacích stanicích. „V segmentu nealko nápojů jsme zaznamenali téměř jeden milion prodaných energetických nápojů. Podíl doplňkového zboží a občerstvení dosahuje v průměru 15 procent na celkovém objemu prodeje. Máme ale i čerpací stanice, kde tento podíl dosahuje až jedné třetiny,“ vypočítává Lada Gadas. Portfolio nealko nápojů přitom neustále rozšiřují o další produkty, nebo stávající produkty s novými příchutěmi, a to i pod značkami Verva a Stop Cafe, jako jsou ledová káva, vody, minerálky, džusy, šťávy, smoothie a chia nápoje.
Strategie prodeje na čerpacích stanicích zahrnuje vhodný výběr sortimentu a způsobu prodeje, včetně umístění chladicích zařízení typu walk-in a dodržování pravidla First In, First Out. Tento koncept používaný v logistice a skladování zásob označuje způsob, jakým jsou zásoby vybírány k prodeji nebo spotřebě. V podstatě to znamená, že položky, které byly do skladu přijaty jako první, jsou také jako první vybrány k prodeji nebo spotřebě. „Na čerpacích stanicích jsou často omezené pozice k vystavení zboží. Z tohoto důvodu je prostor pouze pro vysoce obrátkové zboží. Proto na ně umisťujeme zboží, které se nám nejlépe prodává, tedy nejoblíbenější příchutě,“ uzavírá Ondřej Janů.
Pavel Gregor, pavel.gregor@atoz.cz
Článek vyšel také v tištěném vydání Speciál Čerpačka Jaro 2024