Myčky automobilů už dávno nejsou jen nudnou nutností. Staly se důležitou součástí moderních čerpacích stanic, které se mění v malá nákupní centra s řadou služeb pro řidiče i jejich vozidla. Mycí centra a inovace v tomto oboru hrají klíčovou roli a musí jít s dobou.
Mycí centra k čerpacím stanicím patří, rozšiřují nabídku a přivádějí další zákazníky. Každý motorista podvědomě očekává kvalitu v nabídce této služby v obvykle automatickém kartáčovém systému mytí. Navíc mu dává možnost si chvilku odpočinout před další částí cesty. „Kvalitní mytí a samozřejmě celková spokojenost spojená s čerpací stanicí znamená opakující se návštěvy, které si všichni provozovatelé čerpacích stanic přejí,“ poodkrývá Piotr Rospara, jednatel společnosti BKF Myčky. Dodává, že proto neustále inovují bezkontaktní samoobslužné myčky, portálové kartáčové myčky i portálové bezkontaktní myčky pro osobní i nákladní automobily a autobusy. Reagují na požadavky trhu a trendy v mytí automobilů změnami v technice, designu, ovládání myček včetně vzdáleného přístupu a dohledu. Současně se v dceřiné společnosti zabývají vývojem přípravků pro kvalitní a šetrné mytí a údržbu automobilů. V reakci na požadavky a vývoj trhu v oblasti technologie mytí automobilů aktuálně nabízí varianty provedení práškové, šamponové i kombinované technologie mytí. „Při spolupráci s našimi partnery navrhujeme technologii odpovídající aktuálním trendům a požadavkům a současně se snažíme předat naše dlouholeté know-how ve výrobě a provozování myček ke spokojenosti našich zákazníků, respektive řidičů,“ sděluje Piotr Rospara.
V komplexní nabídce je síla
Myčky a mycí centra tedy představují významnou službu pro zákazníky. „V kombinaci s kvalitním palivem a produkty Stop Cafe poskytují naše čerpací stanice komplexní nabídku pro motoristy. Myčky a mycí centra nám pomáhají zvyšovat loajalitu zákazníků a generovat další zisky, například prostřednictvím prodeje autokosmetiky a dalších příslušenství,“ konstatuje Lada Gadas, tisková mluvčí společnosti Orlen Unipetrol RPA. Navíc vnímají stále rostoucí požadavky zákazníků na kvalitu mytí, proto se i v této oblasti snaží přicházet s inovacemi a kladou důraz na kvalitu. „I u nás považujeme mycí linky a samoobslužné mytí jako službu pro zákazníka. V některých lokalitách se může jednat o konkurenční výhodu,“ reaguje Martin Pavlíček, tiskový mluvčí společnosti MOL Česká republika.
Obě technologie mytí přinášejí rozšíření služeb a nabídky, kterou se snaží benzinové stanice svým zákazníkům nabízet. „Zjednodušeně to znamená, že zákazník může na čerpací stanici natankovat, dobít elektromobil, umýt své auto buď automaticky, nebo v ručním boxu, případně nakoupit,“ vysvětluje Marco Cremonini, jednatel společnosti Italmec. Zkrátka, v komplexní nabídce je větší šance získat tržby v různých segmentech.
Trendem je bezdotykové mytí
Pravidelné mytí karoserie je nejenom vizitkou majitele, ale i důležitým nástrojem péče o automobil. „Letní měsíce navíc mohou být pro laky karoserií problém a takzvaně zapečený ptačí trus může způsobit poškození vrchní vrstvy laku. V tomto období je tedy třeba mýt vůz častěji a operativněji,“ upozorňuje Emir Čorič, obchodní manažer společnosti Kärcher Česká republika. Trendem v poslední době je bezdotykové mytí v samoobslužných boxech. Hlavní výhodou tohoto způsobu je, že majitel vozu má větší variabilitu mytí, může se více zaměřit na znečištěnější partie vozu. „Tlak vody je navíc tak velký, že dokáže umýt i hodně zažrané nečistoty. Tyto myčky jsou většinou levnější než klasické automyčky a mají často nepřetržitý provoz,“ shrnuje Emir Čorič. Jedná se však o fyzicky náročnější variantu, u které je nutné mít určité znalosti, jak vůz správně umýt. Benefitem je i to, že jsou šetrnější k životnímu prostředí, protože se v některých z nich nepoužívá chemie. „Bezkontaktní mycí centra zvláště u obchodních center jsou moderní trend, se kterým je třeba počítat. Bereme je jako zdravou formu konkurence,“ podotýká Martin Pavlíček.
Bezkontaktní myčky jsou tedy stále populárnější, především díky snadnému použití a vysoké kvalitě mytí. Je potřeba si však uvědomit, že automatické a ruční mytí oslovuje různé cílové skupiny zákazníků. „Moderní technologie automatických myček s kartáči z pěnového polyethylenu zaručuje šetrné mytí povrchu vozidla. Důležité je dbát na pravidelnou údržbu zařízení a včasnou výměnu kartáčů,“ upozorňuje Lada Gadas. Ruční mycí stanice jsou vybaveny pokročilou technologií pro mytí podvozku a zákazníkům umožňují individuální nastavení mycího procesu a výběru programů. Klíčové pro jejich spokojenost s nabízenými mycími službami je udržování čistoty a funkčnosti mycích zařízení.
Řešení lze dodat podle požadavků
Síť samoobslužných mycích center se značně rozšířila a zákazník má nyní daleko větší výběr. Bohužel se jejich provozu ne vždy věnuje dostatečná péče. Jejich výhoda je, že mají obvykle více stání a zákazník nemusí dlouho čekat. „Dlouhodobě se snažíme prosazovat kvalitní zařízení a bezpečné chemické produkty. Ne vždy je to přání všech zákazníků, kteří někdy volí cestu nízké ceny. Naše strategie se nám osvědčuje, a i řidiči si začínají uvědomovat, že například nekvalitní, byť velmi ostrý chemický produkt, může auto sice dobře umýt, ale zároveň i poškodit jeho lak nebo plastové díly,“ domnívá se Marco Cremonini. Některé sítě čerpacích stanic již začaly s budováním, respektive modernizací ručních mycích boxů, ale pro postavení většího mycího centra jsou mnohdy limitováni prostorem. Oba modely vedle sebe mohou dlouhodobě existovat a každý má možnost si vybrat, co je mu bližší.
„Pro naše partnery z řad provozovatelů čerpacích stanic přinášíme řešení v podobě reakce na neustále rostoucí oblast bezkontaktních samoobslužných mycích center, a to automatický bezkontaktní portálový mycí systém BKF WashJet. Ten kombinuje vlastnosti klasického portálového systému se systémem bezdotykového mytí v podobě aplikace různých variant stacionárních a rotačních trysek,“ představuje Piotr Rospara. Systém je zakomponován do portálové celonerezové konstrukce včetně opláštění, které garantuje dlouholetou povrchovou stálost a jednoduchost v údržbě. Systémem BKF WashJet je možné nahradit stávající nevyhovující portálové mycí centrum nebo jím vybavit úplně nové. Lze ho dodat v plně individualizovaném provedení a podle požadavků. „Provozovatelé čerpacích stanic musí vnímat nové trendy v mytí, například parfémovanou nebo barevnou autokosmetiku či bezkontaktní platby. Dále vnímáme, že i v Česku bude trendem komplexnost služeb ohledně mytí,“ vyzdvihuje Lubomír Molnár, jednatel společnosti WashTec Cz.
Stále není nutné se namočit
Myčky lze rozdělit do dvou kategorií. Portálové a tunelové, kde se zákazník nemusí o nic starat, a technologie to zařídí. Na opačné straně stojí různé typy ručního mytí, kde má možnost zákazník svoje vozidlo umýt přesně podle vlastních představ. „Každá tato kategorie má své příznivce i odpůrce, a proto si v konečném důsledku příliš nekonkurují,“ deklaruje Lubomír Molnár. Pohodlí je hlavní výhodou klasické automyčky v uzavřené budově s pojezdovými portály, nejčastěji s kartáči a vysušováním. „Zakoupení programu mytí, nájezd a výjezd, sklopení zrcátek či odmontování antény jsou u této varianty jedinými fyzickými aktivitami,“ poukazuje Emir Čorič. Mezi další výhody patří široká škála programů podle druhu znečištění vozidla nebo přání řidiče. Od základních (oplach vodou a mytí kartáči) přes pokročilé s voskem nebo mytím kol až po prémiové s použitím nanovosku a mytím podvozku.
Portálové automatické mycí linky zajišťují v krátkém čase solidní mytí a sušení, aniž by se řidič namočil. Na druhou stranu mycí centra na čerpacích stanicích mají jeden, dva nebo tři boxy s různým typem technologie. „Zákazník se může svému autu věnovat podle času a chuti. Samotný výsledek je velmi individuální a vyžaduje určitou zručnost, čas a chuť se trochu namočit. Z praxe můžeme konstatovat, že rozložení zákazníků, kteří využívají mycí linky nebo ruční boxy, je velmi individuální,“ popisuje Marco Cremonini. Mytí pochopitelně ovlivňuje počasí, ale i čekací doba před konkrétním zařízením.
Nevýhodou starších kartáčových myček je, že se kartáče nemusí dostat všude a hrozí nedokonalé umytí hlavně okolo zrcátek. Je zde však ale i riziko poškození laku karoserie od kartáčů. To vzniká v případě, že na laku auta jsou hrubé nečistoty, které nejsou dostatečně odstraněny vysokotlakým předmytím boků a střechy. Následně kartáče s sebou tyto nečistoty strhují a může dojít k poškrábání laku. „Nové portálové mycí linky, kde již funguje boční a střešní vysokotlaké předmytí, oba tyto nedostatky eliminují,“ říká Emir Čorič. I přesto je velmi důležité, aby provozovatelé dbali na pravidelnou údržbu portálové mycí linky a dalšího vybavení včetně údržby technologií.
Ekologie je v popředí zájmu
Na čerpacích stanicích Orlen lze nalézt různé typy myček a mycích center, včetně automatických myček a ručních mycích stanic. „Aktuálně u nás mají řidiči na výběr ze 119 mycích linek, 16 mycích center a 14 ručních mytí. Všechny tyto kategorie plánujeme rozvíjet na další čerpací stanice,“ zmiňuje Lada Gadas. Myčky podle ní nabízejí vysokou kvalitu mytí díky moderním technologiím, jako je FoamSensation, která zahrnuje oscilující vysokotlakové mytí a účinné chemické přemytí. Zakládají si i na ekologii provozu a používaných produktů, s důrazem na recyklaci vody a šetrnost k životnímu prostředí. Rovněž nabízí moderní služby jako Digitální mycí linky, které zvyšují pohodlí zákazníků v 95 % lokací. Díky aplikaci Mycí digi linka s on-line náhledem obsazenosti každé myčky si zákazníci mohou jednoduše navolit program, spustit ho (na základě identifikace SPZ vozidla) a jednoduše zaplatit.
Společnost MOL Česká republika nabízí zákazníkům mytí za pomoci kvalitní německé chemie na strojích v nejlepší technické kondici. „Naše mycí linky mají moderní kartáče, které jsou šetrné k laku vozidla. Zároveň i my dbáme na ekologii u použitých mycích prostředků,“ vyzdvihuje Martin Pavlíček. Zákazník má možnost si vybrat od jednoduchého mytí vysokým tlakem až po nadstandardní masírování kapoty vozu polymerovým voskem. Záleží jen na řidiči, jakou péči vozu dopřeje.
Technologie přináší další možnosti
Pro správný chod myček a bezobslužné mytí je velmi důležitý servis. A na něj se soustředí i výrobci. „Zaměřujeme se na komfort provozovatele v ovládacím prostředí pro správu a dohled nad provozem myčky. V systému CarWashManager získávají reálný dohled nad provozem jedné myčky nebo celé sítě myček zároveň. Mimo vlastní funkce a zobrazení ekonomiky provozu přináší i uživatelské rozhraní pro technický dohled nad myčkou, který usnadňuje vlastní správu myčky včetně servisního dohledu,“ hodnotí Piotr Rospara. Servisní dohled a přístup do myčky usnadňuje servisním technikům detekci závady a tím rychlost vlastního servisního zásahu v podobě kvalifikované rady nebo servisního výjezdu.
„S rozvojem technologií přinášíme další možnosti v aplikaci kvalitnějších a rentabilnějších zdrojů pro běžný provoz myček, jako jsou tepelná čerpadla, fotovoltaické systémy, solární systémy a jejich kombinace,“ konkretizuje Piotr Rospara. Samozřejmostí jsou standardní zdroje typu elektrický proud, zemní plyn, topný olej, LPG a podobně. Přizpůsobení zdrojů energie je vždy individualizované na místní podmínky a požadavky provozovatele. Proto do nabídky zařazují programy renovace automyček, jejich rozšíření nebo nahrazení staré technologie za novou.