Průměrný věk aut v tuzemském vozovém parku je stále na vzestupu, mnozí majitelé stárnoucích vozů přesto nevěnují pozornost karbonovým usazeninám v motoru nebo o nich dokonce nikdy neslyšeli. Přitom, pokud se tento problém neřeší, klesá výkon motoru, rostou emise a může dojít i k závažnějším technickým problémům. Pomoci mohou prémiová paliva.
Podle statistik společnosti Cebia dosáhl průměrný věk automobilů v Česku rekordních 16,21 let. V roce 2014 byl průměrný věk vozidel necelých 14 let, což znamená, že za posledních deset let se tento průměr zvýšil o více než dva roky. V souvislosti se současnou ekonomickou situací je pravděpodobné, že se toto číslo bude v blízké budoucnosti ještě zvyšovat. Tento trend lze vysvětlit finanční situací, nástupem elektromobility, rostoucí cenou nových vozidel, ale i dalšími faktory. Za posledních 10 let se celkový počet aut v ČR zvýšil o téměř 1,8 milionu.
Jen polovina českých řidičů ví o karbonových usazeninách
Reprezentativní průzkum agentury Median z minulého roku pro společnost Shell (1027 českých a 1007 slovenských respondentů ve věku 18 a více let, kteří jezdí autam a používají internet) ukázal, že jen polovina českých řidičů ví o karbonových usazeninách v motoru. Většině oslovených řidičů sice záleží na tom, aby jim osobní auto sloužilo co nejdéle (86 %) a bylo bezpečné (57 %), ale nedělají pro to dost. Přestože více než 80 % z nich považuje pravidelnou péči o motor za důležitou, téměř polovina respondentů, kteří se svými vozy jezdí pravidelně, nezná pojem karbonové usazeniny. Samotné tankování kvalitního paliva s aditivy považuje za důležité téměř 6 z 10 českých řidičů. Zajímavé přitom je, že podíl lidí, kteří mají “srdečný“ vztah ke svému autu, klesá přímo úměrně s jejich věkem.
Prémiová paliva pomáhají udržet auto v kondici
Karbonové usazeniny jsou jedním z důvodů, proč výkon motoru při běžném provozu klesá. Tyto usazeniny se ukládají na klíčových částech motoru, což snižuje účinnost spalování, výkon motoru a zvyšuje spotřebu paliva a v neposlední řadě i emise. Motory aut vyrobených v posledních dvou dekádách jsou přitom menší a náchylnější ke vzniku mikroskopického znečištění. Společnost Shell vyvinula a loni na podzim uvedla na trh novou generaci paliv Shell V-Power, která 100% čistí klíčové části motoru, zbavuje ho karbonových usazenin a vrací mu původní výkon. Tento proces začíná již po prvním natankování. Pro maximální výkon a efektivitu motoru je důležité tankovat kvalitní palivo s čisticím účinkem. Pokud to není možné stále, doporučuje se alespoň jednou za čas jej natankovat dvě plné nádrže. Tento postup pomůže vyčistit palivový systém a udržet motor v dobré kondici.
Výsledky výzkumu z Hamburku potvrzují prospěšnost prémiových paliv
Společnost Shell soustřeďuje svoji expertizu v technologických centrech, která se věnují výzkumu a vývoji, po celém světě. Největší z nich se nachází v Hamburku a zabývá se výzkumem a vývojem paliv a maziv pro automobily, průmysl, letectví a lodní technologie. Vývoj paliva a jeho prvků je komplexní proces, na kterém se podílejí stovky specialistů. Jedna etapa vývoje nového paliva trvá přibližně 10 let, z toho samotné testy trvají 5 let. Nová generace paliv Shell, která byla také vyvinuta v technologickém centru v Hamburku, výrazně posouvá základní parametry paliva. V případě paliv Shell V-Power dokáže již po prvním natankování nastartovat proces, který zajistí 100% vyčištění klíčových částí motoru od karbonových usazenin.
Z průzkumu společnosti MOL Česká republika v roce 2022 vyplývá, že téměř 3/4 motoristů ví, co jim prémiová paliva přináší. Podle Václava Louly, nezávislého experta kvality z České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO) se vyplatí tankovat prémiová paliva pravidelně alespoň občas, například před delší cestou na dovolenou či každé třetí tankování.